12ul. Warszawska 95, Lubiczów
05-082 Stare Babice
tel: 501-134-932
tel: 602-799-874
email: twoj.serwis@wp.pl

Baza wiedzy

Głośna praca silnika

Sprawny silnik pracuje cicho i równo. Gdy zaczynają się z niego dobywać jakieś nowe odgłosy, trzeba sprawdzić, skąd się biorą.

Głośna praca silnika może być oznaką awarii albo zużycia. Może dotyczyć np. wtryskiwaczy, zaworów, panewek czy układu korbowo-tłokowego. Ale jej źródłem mogą być też zmiany charakterystyki pracy tzw. osprzętu silnika, np. koła pasowego wału korbowego, rolki napinacza paska, rolki prowadzącej paska, łożysk w alternatorze, sprzęgiełka alternatora, łożysk w kompresorze klimatyzacji czy pompy wspomagania. Niektóre hałasy, choć dobiegają spod maski, nie muszą być związane z samym silnikiem. Czym więc mogą byś spowodowane hałasy podczas pracy silnika? Już wyjaśniamy!

Głośna praca silnika – najprostsza przyczyna

Zdecydowanie najprostszą przyczyną głośnej pracy silnika jest rozszczelnienie układu wydechowego. Każda nieszczelność w jego obrębie objawi się głośniejszą pracą. Usterkę tę bardzo łatwo sprawdzić i równie łatwo usunąć. Nieszczelność w układzie wydechowym może też spowodować, że będziemy czuć spaliny w kabinie.

Czytaj więcej: Głośna praca silnika

Amortyzatory – co trzeba o nich wiedzieć

Amortyzatory mają w samochodzie dwa zadania: tłumią drgania i wstrząsy podczas jazdy po nierównościach oraz zapewniają przyczepność koła do drogi i stabilizują tor jazdy. Zapewniają więc i komfort, i bezpieczeństwo.

Warto jednak pamiętać, że komfort jazdy jest na jednym krańcu charakterystyki amortyzatora, a bezpieczeństwo na drugim. Oznacza to, że im nam wygodniej i bardziej miękko, tym mniej bezpieczna jest jazda. I odwrotnie: bezpieczniejsza jazda jest wtedy, kiedy amortyzatory są „twarde” – a więc przy niższym komforcie.

Amortyzatory- co ile wymiana?

Kontrola sprawności amortyzatorów jest jednym z obowiązkowych elementów podczas corocznego badania technicznego na Stacji Kontroli Pojazdów. Różnymi metodami badany jest układ amortyzator-sprężyna oraz wydajność pracy tego układu. Każdy element tego układu spełnia inną funkcję. Amortyzator tłumi drgania. Sprężyna określa siłę reakcji na nierówność: przyjmując obciążenie samochodu ugina się, po czym powoduje, że nadwozie znowu wędruje do góry. Sprawny układ sprężyna-amortyzator ma tzw. amplitudę gasnącą: rozkołysane auto buja się przez ok. jeden do dwóch cykli. Jeśli buja się dłużej, amortyzatory są prawdopodobnie do wymiany. Stacja Kontroli Pojazdów podaje też sprawność amortyzatora w procentach: przy wartości poniżej 25 proc. amortyzatory trzeba wymienić.

Czytaj więcej: Amortyzatory – co trzeba o nich wiedzieć

Grunt to mieć hamulce!

Stopniał śnieg, zniknął lód… Odważniej więc naciskamy na gaz i mocniej depczemy hamulec. Fajnie mieć frajdę z jazdy, ale zanim zaczniemy się cieszyć pełnią sezonu, warto hamulcom zafundować przegląd.

Czarny, suchy asfalt kusi. Przyjemność z prowadzenia samochodu spycha zimę w niepamięć. Stop! Układ hamulcowy wymaga po zimie uwagi!

Klocki i tarcze wymagają regularnej wymiany

Klocki zużywają się szybciej od tarcz, częściej się je więc wymienia. Można założyć, że co drugą czy trzecią wymianę klocków trzeba będzie wymienić też tarcze. Zarówno jeden, jak i drugi element musi być w dobrej formie, bo tylko wtedy samochód ma pełną skuteczność hamowania.

Po czym poznać, że trzeba się zainteresować stanem hamulców? Co wskazuje na ich zużycie? Objawów może być kilka:

Czytaj więcej: Grunt to mieć hamulce!

Akumulator – elektryczne serce samochodu

Akumulator ciężko pracuje podczas każdego rozruchu silnika. Zwłaszcza zimą! Przygotujmy się na tę trudną porę roku.

Wiadomo: zimą awarie akumulatorów zdarzają się częściej. Może się okazać, że akumulator, który latem świetnie sobie radził, zimą wysiada. A my kończymy z samochodem na lawecie (bo auto nie zapala pod sklepem) czy czekamy na mrozie kilka godzin na pomoc drogową lub assistance. Nie musi jednak tak być!

Akumulator - co ile (jak często) go wymieniać?

To pytanie zadaje wielu kierowców. Akumulator, jeśli jest prawidłowo eksploatowany, powinien służyć w aucie od 5 do 7 lat (statystycznie). Oczywiście, wszystko zależy od samego akumulatora i tego, jak go traktujemy. Kupując baterię nie warto oszczędzać. Te najtańsze, wykonane z tanich i gorszej jakości materiałów, czasem wytrzymują do czterech lat. I odwrotnie – zdarzają się akumulatory wysokiej jakości, które wytrzymywały w samochodach nawet do 12 lat pracy (raczej w silnikach benzynowych).

Czytaj więcej: Akumulator – elektryczne serce samochodu

Wymiana oleju – rób to regularnie, jeśli chcesz mieć „zdrowe” auto

Nie da się uniknąć corocznego przeglądu olejowego – oczywiście, jeśli chcemy, by silnik w naszym samochodzie miał komfort pracy i działał bezawaryjnie.

Wymiana oleju i filtrów to kolejna czynność, która – jeśli jest robiona systematycznie – zaoszczędzi nam kosztów w dłuższej perspektywie. Poniżej znajdziecie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania wokół tematu „wymiana oleju”.

Dlaczego wymiana oleju co roku? Po co to robić regularnie?

Wymiana oleju jest uwarunkowana dwoma czynnikami: przebiegiem samochodu lub czasem eksploatacji. Producent samochodu określa, co ile kilometrów lub raz na jaki czas powinno się takiej wymiany dokonać. Najczęściej jest to przebieg co 10 – 15 tys. km albo serwis olejowy co rok. Nawet, jeśli nie przejechaliśmy w ciągu roku „książkowych” 15 tys. km, olej i tak dobrze jest wymienić, bo olej się starzeje. Nie dotyczy to tzw. olejów long life, których producenci zalecają wymianę co 30 tys. km, niezależnie od czasu eksploatacji. My jednak, Twój Serwis warsztat samochodowy Warszawa Lubiczów, nie zalecamy przekraczania 15 tys. km w samochodach starszych (powyżej 5 lat), nawet na oleju long life.

Czytaj więcej: Wymiana oleju – rób to regularnie, jeśli chcesz mieć „zdrowe” auto

Newsletter

Chcesz być na bieżąco z ofertami promocyjnymi? Zapisz się na newsletter!