12ul. Warszawska 95, Lubiczów
05-082 Stare Babice
tel: 501-134-932
tel: 602-799-874
email: twoj.serwis@wp.pl

Serwis klimatyzacji – najważniejsze pytania

Serwis klimatyzacji to jedna z corocznych, sezonowych konieczności. Ale czy rzeczywiście trzeba go robić co roku? I na czym polega? Odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania.

Serwis klimatyzacji jest w większości przypadków w pełni zautomatyzowany. Do naszego samochodu podłączane jest specjalne urządzenie, którego zadaniem jest serwisowanie klimatyzacji. Urządzenie to ma w pamięci ogromną bazę danych o samochodach. Wie np. że do skody czy volkswagena musi wtłoczyć 550 gramów czynnika, a do renault espace aż kilogram. Drugim zaprogramowanym parametrem, jest ilość oleju, który musi zostać wprowadzony jednocześnie z czynnikiem. Może się okazać, że w układzie brakowało czynnika chłodzącego, może też brakować obu substancji, albo np. tylko oleju. Braki te ocenia maszyna, mierząc ilość odessanych substancji i porównując je z zapisanymi w pamięci, prawidłowymi wynikami. Od tego pomiaru zależy też cena całego zabiegu, ponieważ klient płaci za różnicę pomiędzy tym, co maszyna odessała, a tym, co z powrotem wpompowała. Ale na ten temat więcej napiszemy poniżej.

Jak wygląda serwis klimatyzacji, na czym polega?

Serwis klimatyzacji jest dwuetapowy. Pierwszy etap polega na tym, że urządzenie odpompowuje z klimatyzacji czynnik chłodzący. Następnie oddziela od niego olej, smarujący od środka sprężarkę klimatyzacji (obie substancje krążą w urządzeniu razem). Kolejnym krokiem jest kontrola szczelności układu: maszyna wytwarza w układzie stan, zbliżony próżni i jeśli będzie jakaś nieszczelność, układ zacznie zasysać powietrze (jeśli maszyna wykryje nieszczelność, nie pozwoli wpompować czynnika do układu). Na koniec maszyna wtłacza z powrotem do układu świeży olej i czynnik (z ewentualnym uzupełnieniem jego niedoborów). Ten etap trwa ok pół godziny. Drugi etap obejmuje odgrzybianie nawiewów do kabiny. Stosuje się tu ozonowanie oraz specjalny preparat dezynfekująco-zapachowy. Trzeba też na nowy wymienić filtr kabiny (inaczej odgrzybianie nie będzie miało sensu, bo z zagrzybionego, zakurzonego i brudnego filtra drobnoustroje wrócą do nawiewów bardzo szybko). Ten etap także trwa ok. pół godziny.

Serwis klimatyzacji – kiedy, co ile, jak często?

Serwis klimatyzacji należy przeprowadzać raz na 2 lata, a odgrzybianie raz na rok. Najlepiej jest to robić tuż przed sezonem – wiosną lub latem. W ten sposób zapewnimy sobie sprawnie działają klimatyzację już na pierwsze upały. Poza tym, kiedy temperatura powietrza już trochę wzrośnie (czyli wiosną), lepiej można ocenić skuteczność działania układu chłodzącego. Nie pomijajmy odgrzybiania! Niektórzy robią tak z oszczędności, ale to zły pomysł. Odgrzybianie jest bardzo istotne ze względów zdrowotnych. Trzeba pamiętać, że wymiennik ciepła, znajdujący się pod deską rozdzielczą – tzw. parownik – jest miejscem ciepłym i wilgotnym. W takich miejscach szybko rozwijają się grzyby i bakterie. Dostają się one do kabiny za pośrednictwem nawiewów za każdym razem, kiedy włączamy klimatyzację – albo tylko same nawiewy. Są one źródłem nieprzyjemnego zapachu, ale mogą się też stać przyczyną reakcji alergicznej, jeśli do auta wsiądzie ktoś z uczuleniem. Jeśli wozimy autem np. alergiczne dzieci, odgrzybianie z ozonowaniem lub samo ozonowanie warto przeprowadzić nawet dwa razy w roku.

Serwis klimatyzacji - czy warto robić go zimą?

Jeśli nasze „co dwa lata” przypada akurat zimą, też zróbmy serwis klimatyzacji. Nie tylko ze względu na ewentualne zagrzybienie filtra i nawiewów. Samochody, które mają sprawnie działającą klimatyzację, zimą szybciej się w kabinach nagrzewają. Znacznie szybciej można też odparować szyby od środka, bo układ klimatyzacji osusza powietrze. Nie czekajmy więc do lata, kiedy zapragniemy chłodu, tylko załatwmy sprawę od razu. Zaparowane szyby to gorsza widoćzność, a więc zagrożenie dla bezpieczeństwa.

Serwis klimatyzacji i cennik – a więc ile to kosztuje? I co obejmuje ta cena?

Na koszt serwisu klimatyzacji składa się kilka czynników:

- serwis maszynowy (czyli pierwszy, opisany powyżej etap serwisu) to koszt 120 zł;

- uzupełnienie czynnika chłodzącego: za każde 100g czynnika trzeba zapłacić 25 zł. Zatem, jeżeli w układzie brakuje 300 g czynnika, to koszt uzupełnienia wyniesie 75 zł;

- koszt preparatu do odgrzybiania to 30 zł;

- cena filtra kabiny to koszt od 30 do 40 lub 60 zł – wszystko zależy od modelu samochodu i rodzaju filtra (są filtry standardowe i filtry z węglem aktywowanym, te drugie lepiej sobie radzą z neutralizowaniem nieprzyjemnych zapachów z zewnątrz);

- za wymianę filtra kabiny zapłacimy od 20 do 30 lub 40 zł.

Kiedyś warsztaty podawały cenę, w którą wliczano już pewną ilość czynnika chłodzącego. Ale ponieważ czynnik chłodzący jest bardzo drogi (w ciągu ostatnich dwóch podrożał aż sześciokrotnie), jego koszt liczony jest teraz oddzielnie.

Serwis klimatyzacji – dlaczego trzeba uzupełniać czynnik chłodzący?

Układ chłodzący w samochodzie nie jest całkowicie szczelny. Konstrukcja zwiera wiele złączek, przyłączek, uszczelek; to wiele połączonych ze sobą i ze sprężarką przewodów. Ze względów technologicznych zatem, trochę czynnika chłodzącego, raz mającego postać cieczy, a raz gazu, będzie się ulatniało. Zakłada się, że w ciągu roku, przy normalnej eksploatacji, może z układu ubyć ok. 100 - 150 g czynnika – i to jest normalne. Jeśli czynnika ubywa więcej, trzeba koniecznie sprawdzić, czy klimatyzacja jest szczelna. Ale prawo o gazach cieplarnianych, przyjęte zgodnie z Unia Europejską w 2015r mówi, że jeśli w samochodzie brakuje powyżej 40 gram czynnika, serwisant uprawiony do serwisowania klimatyzacji ma obowiązek poszukać przyczyny tego ubytku i ją usunąć – zanim dopompuje brakujący czynnik. I tu mamy mały paradoks, bo ubytek 40 gram czynnika to bardzo dobry wynik technologicznie – a prawo mówi, że to wynik zły. Niestety, oznacza to dla właściciela samochodu dodatkowy koszt, ponieważ za czynność dodatkowego, manualnego sprawdzenia szczelności klimatyzacji trzeba będzie zapłacić (plus koszt usunięcia ewentualnej usterki).

Serwis klimatyzacji – dlaczego klimatyzacja nie działa?

Jeśli klimatyzacja nie działa, przyczyn może być kilka, m.in.:

-nieszczelny układ – częściowy lub całkowity brak czynnika (np. przetarty lub skorodowany przewód lub dziurawy skraplacz);

-niesprawna sprężarka klimatyzacji (zatarta lub niewydajna);

-uszkodzone sprzęgiełko sprężarki;

-niedrożny układ (zapchany filtr osuszacza lub zawór rozprężny);

-uszkodzony układ elektroniczny sterowania klimatyzacją.

Większość tych usterek będzie się objawiała podobnie: powietrze będzie słabiej schłodzone albo wcale nie będzie schłodzone lub w ogóle nie będzie się włączała. Jeśli w kabinie będzie słychać dźwięk bulgotania, przelewania się, można podejrzewać za małą ilość czynnika chłodzącego.

Serwis klimatyzacji – to naprawdę warto wiedzieć!

Jeśli klimatyzacja jest serwisowana przy użyciu specjalnego oleju z dodanym kontrastem, znacznie łatwiej będzie znaleźć ewentualne nieszczelności w układzie. Olej, wyciekając tymi nieszczelnościami, zostawia znaki, które będzie widać w świetle specjalnej lampy. Dlatego, wybierając się na serwis klimatyzacji, warto zapytać w przeprowadzającym ją warsztacie, czy używają do serwisu oleju z kontrastem. Wtedy – jeśli serwisant stwierdzi, że w układzie jest za mało czynnika – całą procedurę serwisowania można zacząć od kontroli szczelności. To usprawnia cały proces.

I dodatkowa rada: nie warto „przegapiać” serwisów klimatyzacji. Są osoby, które serwisują klimatyzację nie co dwa, a co kilka lat – z oszczędności. To zły pomysł, który może się dodatkowo okazać bardzo kosztowny. Wiesz już, że podczas serwisu klimatyzacji wymieniany i uzupełniany jest nie tylko czynnik chłodzący, ale też olej. Jeśli będziemy się z serwisem omykać, może się okazać, że - po latach użytkowania - oleju ubywa albo jest on zanieczyszczony i gęsty. To grozi zatarciem pompy sprężarki klimatyzacji. Takie zatarcie to prawdziwe nieszczęście: trzeba będzie wymienić pompę (wysoki koszt) i dokładnie przeczyścić cały układ (wysoki koszt). Inaczej opiłki ze starej, zatartej pompy mogą ponownie zatrzeć nową. To się naprawdę nie opłaca.

Dobry serwis klimatyzacji, Warszawa? To my!

Zapraszamy szanownych Klientów do naszego warsztatu na dobry serwis klimatyzacji. Wykonujemy go szybko, sprawnie, solidnie i mamy dobre ceny – a nawet mamy PROMOCJE: kliknij tutaj i sprawdź! Zapraszamy także do łączenia usług, np. wiosenna wymiana opon jest doskonałą okazją na jednoczesny serwis klimatyzacji, pozwala upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. W czasie, kiedy auto wisi na podnośniku, czekając na zmianę opon, podłączamy urządzenie do serwisu klimatyzacji – i oddajemy auto na dostosowanych do sezonu oponach i ze sprawną klimatyzacją.


Macie jeszcze jakieś pytania? Piszcie do nas, a my uzupełnimy nasz poradnik.

Newsletter

Chcesz być na bieżąco z ofertami promocyjnymi? Zapisz się na newsletter!