Najlepiej, gdy auto jedzie, a z rury wydechowej nie wydobywa się nic – a przynajmniej nic, co dałoby się zobaczyć gołym okiem. Ale nie zawsze jest tak dobrze…
Jeśli zauważasz, że rura wydechowa dymi inaczej, niż zazwyczaj, przyjrzyj się, jak wygląda dym. W zależności od koloru i momentu pojawiania się, objaw ten może mieć różne przyczyny – od całkiem niegroźnych po całkiem kosztowne w skutkach!
Co oznacza biały dym z rury wydechowej po odpaleniu
Zacznijmy od tego, że biały dym może się wydobywać z rury na postoju albo podczas jazdy. Wielu młodych kierowców doznaje małego szoku, widząc, jak tuż po odpaleniu samochodu z rury wydechowej wydostaje się pokaźna chmura białego dymu. Na szczęście ten objaw należy właśnie do grupy niegroźnych i nie jest objawem żadnej usterki. Jaka jest jego przyczyna? W układzie wydechowym kondensuje się wilgoć z atmosfery – czyli skrapla się w nim para wodna. W efekcie, w tłumiku zalega woda. I kiedy odpalamy samochód, rozgrzewający się układ wydechowy zaczyna tę wodę odparowywać.
Biały dym z rury wydechowej i woda
Biały dym będzie się z rury wydobywać tak długo, dopóki z układu wydechowego cała woda nie zniknie. Największe wrażenie chmura białego dymu robi w zimie, bo w mroźnym powietrzy para wodna jest wyjątkowo dobrze widoczna. Warto też pamiętać, że im dłużej stoi samochód, tym więcej pary się skondensuje i tym więcej wody się skropli – a więc tym więcej będzie jej do odparowania. Zwłaszcza, jeśli jest duża wilgotność powietrza. W takich okresach białemu dymowi może towarzyszyć też wykapywanie wody z rury wydechowej – ale to tez normalne! Ciśnienie spalin wypycha po prostu z rury wydechowej skroploną wodę, która nie zdążyła jeszcze odparować.
Biały dym z rury wydechowej podczas jazdy
Para wodna wydobywa się z rury wydechowej jakiś czas po ruszeniu, ale potem znika. Jeśli w dalszym ciągu widzisz za sobą smużkę jasnego dymu, możesz podejrzewać, że z układu chłodzenia do układu spalania, do cylindrów, dostaje się środek chłodzący. I wyrzucony z gazami wydechowymi, już podgrzany i odparowany, wydostaje się w postaci oparów, przypominających parę wodną. Im wyższe obroty, a więc im szybciej jedziesz, tym więcej płynu chłodzącego dostaje się do cylindrów i tym większa jest chmura dymu. Może go być całkiem sporo! Jaka usterka może wywoływać taki stan rzeczy? Na przykład uszkodzona uszczelka pod głowicą, pęknięta głowica lub pęknięty blok silnika. Najczęstszą przyczyną jest jednak uszkodzona uszczelka.
Kierowcy czasem pytają, co może oznaczać biały dym z rury wydechowej i nierówna praca silnika. Nasza odpowiedź: nie łączmy tych dwóch rzeczy, bo najprawdopodobniej mają dwie różne przyczyny, jako że powstawanie białego dymu nie ma związku z rytmem pracy silnika. Natomiast, jeśli pojawi się nierówna praca silnika i dym o zabarwieniu czarno-siwym, można podejrzewać, że zablokowany jest układ EGR.
Czarny dym z rury wydechowej podczas przyspieszania
To częsty widok na naszych ulicach! Takie poddymianie na czarno podczas przyspieszania powszechnie zdarza się nieco starszym dieslom. Ale nie jest to objaw poważnego problemu, diesle tak już mają. Taki czarny dym podczas przyspieszania jest efektem bogatej mieszanki paliwowo-powietrznej, gdy do komór spalania dostaje się paliwo w większej ilości. Zazwyczaj winien jest tu układ wtryskowy i zużyte wtryskiwacze, które dawkują za duża ilość paliwa.
Czarny dym z rury wydechowej i układ EGR
Ale lepiej i tak przyjrzeć się bliżej przyczynom, bo taki objaw może również świadczyć o uszkodzeniu pompy wtryskowej lub o nieprawidłowości pracy układu EGR czyli zaworu recyrkulacji spalin. To zawór, który kieruje spaliny z powrotem do kolektora ssącego, żeby się dopaliły. Ten wymóg ekologiczny ma podnieść normę czystości spalin. Kiedy zawór jest uchylony lub otwarty, cały układ dolotowy jest rozszczelniony. Wtedy też z rury wydechowej wydostaje się czarny dym.
Czarny dym z rury wydechowej i turbina
Kolejną przyczyną dymienia na czarno może być uszkodzenie w układzie turbo: pęknięta lub dziurawa turbo rura (czyli rura, która przez interkuler doprowadza sprężone powietrze od turbiny do silnika). Czasem rura ta wysuwa się lub wypina, dziurawy może się tez okazać interkuler – ale generalnie można powiedzieć, że przyczyną jest rozszczelniony układ dolotowy.
Niebieski dym z rury wydechowej
Dym z rury wydechowej może być niebieski lub błękitny. Takie spaliny zazwyczaj świadczą o zużyciu silnika, a konkretnie o tym, że nasza jednostka napędowa przepala nie tylko paliwo, ale także olej. Im intensywniejszy jest kolor dymu, tym więcej oleju jest przepalanego.
Dlaczego silnik pali olej? Olej może dostawać się do komory spalania poprzez turbinę, która ma nieszczelności na wewnętrznym układzie smarowania (jest smarowana i chłodzona olejem silnikowym). Jeśli uszczelnienia wewnętrzne są uszkodzone lub zużyte, olej, zamiast wracać do miski olejowej, częściowo przedostaje się do silnika razem z powietrzem, które turbina spręża.
Olej może się do komory spalania dostawać też przez pierścienie tłokowe, które są zużyte lub zablokowane i nie pracują prawidłowo. Zwłaszcza, jeśli zużyciu uległ pierścień olejowy. I choć generalnie zadaniem pierścieni jest do tego nie dopuścić, przy zużytych pierścieniach olej spod tłoka dostaje się nad tłok. Inną drogą przedostawania się oleju może być uszkodzona uszczelka pod głowicą.
Jednak rzeczywistą przyczynę oceni specjalista, więc trzeba mu powiedzieć, jakie zaobserwowaliśmy objawy. Są wprawdzie pewne przesłanki, które pozwalają się domyślać, co się dzieje z samochodem (np. kiedy problemem jest turbina, niebieski dym pojawia się tylko podczas przyspieszania, a na biegu jałowym go nie będzie) to ostateczna ocena stanu silnika powinna być dokonana przez fachowca. Inaczej możemy przegapić niewielką usterkę, która – jak się rozrośnie do większych rozmiarów – okaże się znacznie droższa w naprawie.
Czarny dym z rury wydechowej i brak mocy
Jeśli wydobywa się czarny dym z rury wydechowej podczas przyspieszania i samochód jednocześnie nie ma mocy, najprawdopodobniej winna jest dziura w układzie dolotowym. Samochód ma moc i tylko dymi na czarno? Podejrzany będzie tu zużyty układ wtryskowy, wtryskiwacze lub pompa wtryskowa.
Natomiast jeśli czarny dym pojawia się podczas zapalania zimnego silnika, a samochód przez chwilę nierówno pracuje, trzeba sprawdzić świece żarowe. Takie objawy można zaobserwować, gdy świece żarowe nie podgrzały cylindrów, nie są podgrzane komory spalania i silnik przez pierwsze chwile pracuje na niektórych cylindrach. Ale kiedy się nagrzeje, znika i dym, i nierówna praca. W takiej sytuacji przynajmniej jedna ze świec wymaga wymiany, czasem więcej, niż jedna – ale to jest tania do usunięcia usterka.
0 komentarzy