Sprawny silnik pracuje cicho i równo. Gdy zaczynają się z niego dobywać jakieś nowe odgłosy, trzeba sprawdzić, skąd się biorą.
Głośna praca silnika może być oznaką awarii albo zużycia. Może dotyczyć np. wtryskiwaczy, zaworów, panewek czy układu korbowo-tłokowego. Ale jej źródłem mogą być też zmiany charakterystyki pracy tzw. osprzętu silnika, np. koła pasowego wału korbowego, rolki napinacza paska, rolki prowadzącej paska, łożysk w alternatorze, sprzęgiełka alternatora, łożysk w kompresorze klimatyzacji czy pompy wspomagania. Niektóre hałasy, choć dobiegają spod maski, nie muszą być związane z samym silnikiem. Czym więc mogą byś spowodowane hałasy podczas pracy silnika? Już wyjaśniamy!
Głośna praca silnika – najprostsza przyczyna
Zdecydowanie najprostszą przyczyną głośnej pracy silnika jest rozszczelnienie układu wydechowego. Każda nieszczelność w jego obrębie objawi się głośniejszą pracą. Usterkę tę bardzo łatwo sprawdzić i równie łatwo usunąć. Nieszczelność w układzie wydechowym może też spowodować, że będziemy czuć spaliny w kabinie.
Głośna praca silnika zimą
Zimą, kiedy słupek rtęci spada poniżej zera, a my odpalamy zimny silnik, głośna praca silnika może być spowodowana chwilowym brakiem smarowania tuż po jego uruchomieniu. Dlaczego? Zimą gęstnieje olej. Jego lepkość zależy od temperatury. Im zimnej, tym gęstszy jest olej. Zanim pompa oleju rozprowadzi go do wszystkich zakamarków, mija więcej czasu, niż latem, przy płynniejszym oleju. Dlatego przy niskich temperaturach na początku, tuż po rozruchu, silnik może głośniej pracować. To dotyczy zwłaszcza starszych silników, nowsze są raczej wolne od tego zjawiska
Głośna praca silnika i brak mocy w dieslu
W silniku dieslowskim, wyposażonym w turbosprężarkę, głośna praca silnika, połączona z brakiem lub wyraźnym spadkiem mocy, może być spowodowana właśnie awarią w układzie turbodoładowania. Mógł się rozszczelnić układ dolotowy silnika poprzez dziurawy intercooler (czyli chłodnicę powietrza dolotowego) lub dziurawą rurę turbo, która mogła również wypiąć się np. z intercoolera. Objawem takiej usterki będzie właśnie brak mocy oraz odgłos, przypominający głośne syczenie. Jeśli jednocześnie z utratą mocy i głośniejszą pracą silnika nasze auto kopci na czarno, to możemy być na 100 proc pewni, że jest rozszczelniony układ dolotowy silnika.
Głośna praca silnika i brak mocy w aucie benzynowym
W silniku benzynowym, powodem głośnej pracy silnika, połączonej z utratą mocy, może być problem z układem zapłonowym. Być może wypada nam zapłon, to znaczy, że szwankuje któraś świeca albo cewka zapłonowa. W bardzo starych silnikach był aparata zapłonowy, z kopułką i palcem(czyli rozdzielaczem zapłonu)i przewodami do każdej świecy. W nowszych silnikach była już jedna cewka i przewody wysokiego napięcia, a w obecnie produkowanych może być jedna cewka zespolona na cztery świecie, dwie cewki na cztery świece albo każda świeca jest zasilana prądem z osobnej cewki. Jeśli taka cewka się zepsuje, świeca przestanie działać i rytm oraz dźwięk pracy silnika się zmienią. Podobnie, jeśli uszkodzona lub zużyta jest któraś ze świec. Głośniejszej pracy silnika mogą wtedy towarzyszyć też drgania, bo silnik będzie pracował np. na trzech cylindrach (w przypadku silnika 4-cylindrowego). Drgania te i szarpania będzie czuć zwłaszcza podczas przyspieszania. I we wszystkich opisywanych przypadkach może się pojawić brak mocy.
Głośna praca silnika przy dodawaniu gazu
Zacznijmy od poziomu oleju. Jeśli ktoś zapomina o wymianie oleju lub zapomina o sprawdzaniu jego poziomu i poziom ten spadnie wyraźnie poniżej minimum, mogą zacząć stukać o zawory. Nasilające się głośne stukanie wtedy będzie słychać podczas dodawania gazu, czy na postoju, czy podczas jazdy. Wtedy, po dolaniu oleju popychacze hydrauliczne prawidłowo napełnią się olejem i silnik zrobi się cichszy.
Głośna praca silnika na wolnych obrotach
W silniku dieslowskim może to być klekot zaworów albo wtryskiwaczy. W benzynowym głośniejsze mogą być wspomniane już popychacze hydrauliczne lub wtryskiwacze benzynowe.
Poważniejszą sprawą są stukające panewki. Jeśli z powodu (najczęściej) wadliwego układu smarowania silnika, zapchane są jakieś kanały olejowe na wale korbowym, panewki (czyli łożyska ślizgowe korbowodu lub główne wału) mogą się „obrócić” względem wału lub korbowodu. Jest to poważna usterka, bo może prowadzić do porysowania wału korbowego, a wtedy czeka nas remont silnika i pytanie, czy się w ogóle opłaca remontować silnik, czy szukać używanego, na podmiankę. Stukanie panewek to stuki na dole silnika.
Ważna uwaga: w wielu silnikach benzynowych (często w japońskich) trzeba okresowo przeprowadzać regulacje luzów zaworowych! Silnik może mieć hydrauliczny układ kompensacji luzów zaworowych: wtedy odległość między trzonkiem zaworu a popychaczem jest kompensowana automatycznie. Są jednak i takie silniki, w których luz zaworowy reguluje się mechanicznie – po zdjęciu pokrywy zaworów trzeba szczelinomierzem zmierzyć luzy zaworowe. Jeśli luzy zaworowe są nieprawidłowe w stosunku do wymaganych według specyfikacji producenta pojazdu, pojawi się słyszalny stukot.
Głośna praca silnika po wymianie filtra powietrza
Przyczyną głośnej pracy silnika może być nieszczelny układ dolotowy, źle zamontowana obudowa filtra powietrza, nieszczelność tej obudowy albo nieszczelność jakiejś rury dolotowej w tym układzie. Wtedy silnik głośniej pracuje, bo filtr nie tylko filtruje powietrze dolotowe, ale razem z obudową tłumi odgłosy silnikowe.
Głośna praca silnika przy włączonej klimatyzacji
Dobiegające spod maski hałasy mogą się pojawić, gdy są duże opory na sprężarce klimatyzacji. Silnik musi te opory pokonać, więc jego sterownik podnosi obroty. Jeśli więc po włączeniu klimatyzacji hałasy się wyraźnie nasilają, trzeba przyjrzeć się bliżej układowi klimatyzacji.
Głośna praca silnika po wymianie oleju
Powodem może być niski poziom oleju – za mało dolaliśmy podczas wymiany. Jeśli kontrola stanu oleju nie wykazuje niskiego poziomu, trzeba sprawdzić olej, jaki został wlany. Przyczyną głośniejszej pracy silnika może być bowiem zastosowanie zbyt rzadkiego oleju w naszym silniku! Z wiekiem silnika olej powinno się zagęszczać ( ale robiąc to zawsze zgodnie ze specyfikacją producenta pojazdu) . Na początku stosujemy oleje syntetyczne, po kilku latach – jeśli silnik zaczyna „konsumować” olej – przechodzimy na półsyntetyczny, nieco gęstszy. Jeśli silnik jest starszy, żeby skompensować luzy wewnętrze spowodowane zużyciem – stosuje się oleje mineralne, które są najgęstsze.
Głośna praca silnika po wymianie rozrządu
Przyczyną może być albo źle zestawiony (zmontowany) rozrząd – pasek rozrządu może być przestawiony albo za bardzo napięty. Jak się upewnić, że to rzeczywiście to? Trzeba mieć schemat rozrządu i narzędzia do blokowania rozrządu – To zrobimy tylko w warsztacie.
Głośna praca silnika po odpaleniu – kiedy jest ciepło
Jeśli silnik pracuje głośno po odpaleniu, a otoczenie jest ciepłe, możemy myśleć o wadliwym układzie smarowania, słabej i niewydajnej pompie olejowej. Jeśli nasze auto ma rozrząd łańcuchowy, może być tak, że zanim napełni się olejem napinacz hydrauliczny łańcucha, rozrząd może klekotać. W dieslu wydmuchane mogą się okazać uszczelki pod wtryskiwaczem – albo jednym, albo wieloma. Hałas będzie się wtedy pojawiał i na wolnych obrotach, i podczas jazdy, a w kabinie może być czuć spaliny.
Głośna i nierówna praca silnika
Jeśli w silniku benzynowym jest uszkodzona przepustnica, wtedy nie tylko pracuje głośniej, ale też falują obroty albo silnik gaśnie. W dieslu głośna i nierówna praca silnika może się łączyć z wadliwym układem wtryskowym – uszkodzona lub zużyta może być pompa wtryskowa albo wtryskiwacze. Samochód może wtedy też kopcić przy przyspieszaniu i gubić moc, a przy przyspieszaniu szarpać. Przyczyną nierównej pracy silnika na wolnych obrotach może być również zablokowany zawór EGR (zawór recyrkulacji spalin)_ Należy go wówczas wyczyścić, a jeśli to nie pomoże konieczna będzie wymiana.
Witam moje auto zaczyna halasowac gdy temperatura oleju przekracza 100 stopni,przestygnie i pracuje normalnie
Dzień dobry, trudno powiedzieć, co może być tu przyczyną, ponieważ wiele zależy od rodzaju silnika i innych dodatkowych czynników. Zapraszamy by do nas zadzwonić i opowiedzieć więcej, na pewno pomożemy!