Nie da się uniknąć corocznego przeglądu olejowego – oczywiście, jeśli chcemy, by silnik w naszym samochodzie miał komfort pracy i działał bezawaryjnie.
Wymiana oleju i filtrów to kolejna czynność, która – jeśli jest robiona systematycznie – zaoszczędzi nam kosztów w dłuższej perspektywie. Poniżej znajdziecie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania wokół tematu „wymiana oleju”.
Dlaczego wymiana oleju co roku? Po co to robić regularnie?
Wymiana oleju jest uwarunkowana dwoma czynnikami: przebiegiem samochodu lub czasem eksploatacji. Producent samochodu określa, co ile kilometrów lub raz na jaki czas powinno się takiej wymiany dokonać. Najczęściej jest to przebieg co 10 – 15 tys. km albo serwis olejowy co rok. Nawet, jeśli nie przejechaliśmy w ciągu roku „książkowych” 15 tys. km, olej i tak dobrze jest wymienić, bo olej się starzeje. Nie dotyczy to tzw. olejów long life, których producenci zalecają wymianę co 30 tys. km, niezależnie od czasu eksploatacji. My jednak, Twój Serwis warsztat samochodowy Warszawa Lubiczów, nie zalecamy przekraczania 15 tys. km w samochodach starszych (powyżej 5 lat), nawet na oleju long life.
Jak zużywa się olej silnikowy?
Olej w silniku ma dwie podstawowe funkcje: smarowanie oraz odprowadzanie ciepła (płyn chłodzący nie dociera do każdego elementu w silniku, stąd olej pełni funkcję odprowadzania ciepła tam, gdzie płyn chłodzący tego zrobić nie może). Podczas pracy silnika pewne struktury, ciasno ze sobą spasowane (np. pierścienie tłokowe w cylindrach) trą o siebie. W ten sposób silnik wewnętrznie się zużywa, a wycierające się, trące o siebie elementy uwalniają do oleju drobinki metalu. Do oleju dostaje się też z cylindrów duża ilość nagaru, czyli mieszanki smoły z efektami spalania (zwłaszcza w dieslu). Dlatego olej robi się czarny. Olej, zanieczyszczony drobinkami metalu i nagarem, czyli olej tzw. przepracowany, traci swoje właściwości, zarówno smarne jak i polegające na odprowadzeniu ciepła. A kiedy olej gorzej smaruje, pogarszają się warunki pracy silnika i szybciej się on zużywa. Sytuację częściowo ratuje filtr oleju, wychwytując przynajmniej większość zanieczyszczeń. Jednak ich część przedostaje się do oleju, zwłaszcza, jeśli filtr jest już mocno zużyty; każdy filtr się z czasem zapcha. Dlatego i olej, i filtr trzeba regularnie wymieniać.
Nowy samochód – kiedy wymiana oleju?
Odpowiedź jest zawsze jedna: zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. I zawsze trzeba zastosować olej o odpowiedniej klasyfikacji i specyfikacji oraz czas eksploatacji lub przebieg kilometrowy, zalecany przez producenta. Wiele nowych aut ma dziś silnik zalewany olejem typu long life i wtedy wymiany trzeba dokonać co 30 tys. km. Zatem, jeśli ktoś przejeżdża ok 15 tys. rocznie, wymiana oleju wypadnie co dwa lata.
Czy wymiana oleju przy skrzyni zwykłej i automatycznej różni się?
Nie, wymiana oleju silnikowego w autach o różnych typach skrzyń biegów nie różni się niczym od siebie. Jest natomiast duża różnica, jeśli chodzi o wymianę oleju w samej skrzyni biegów: w przypadku automatycznej skrzyni jest bardzo istotne, by robić ro regularnie i stosować dobre oleje. Praca automatycznej skrzyni biegów oraz jej mechanizm są znacznie bardziej skomplikowane, niż skrzyni manualnej. Dlatego, jeśli mamy taką skrzynię, zalecane są bardzo regularne wymiany oleju.
Kiedy wymiana oleju po remoncie silnika?
Po remoncie silnika dobrze jest wymienić olej w takim czasie, jaki się kiedyś przyjmowało jako konieczny na „dotarcie silnika”. Obecnie nowe samochody nie wymagają już docierania, ale kiedyś, gdy kupowało się nowy samochód, trzeba było pierwszy tysiąc km przejeździć delikatnie, bez gwałtownych przyspieszeń, bez wkręcania silnika na wysokie obroty i przeciążania, aby dotrzeć elementy, które trą o siebie – czyli m.in. tłoki i pierścienie. Jeśli nasze auto przeszło remont silnika, dobrze byłoby zastosować tę samą zasadę. A po przejechaniu tysiąca km spuścić olej, by usunąć to wszystko, co się w silniku w tym czasie wytarło i trafiło do oleju.
Co ile wymiana oleju w silniku benzynowym i dieslu?
Współczesne silniki pod względem przepracowywania oleju już się od siebie wiele nie różnią ale w starszych silnikach diesla olej się szybciej zanieczyszcza. Kiedyś się zakładało, że jeśli fabrycznie silnik był zalany olejem syntetycznym o lepkości 5W40, to po przejechaniu 100 tys. km przechodzimy na olej półsyntetyczny – zwłaszcza, jeśli silnik zaczyna spalać nieco oleju (pobierając go np. poprzez pierścienie tłokowe). Gdy silnik pracuje na dużych obciążeniach, trochę oleju może zostać zaciągnięte do komory spalania. Wtedy ten olej jest spalany razem z mieszanką, co daje charakterystyczny błękitny dym z rury wydechowej. To jest dość typowe dla starszych silników. Zatem w takich silnikach olej trzeba nie tylko regularnie wymieniać, ale też od czasu do czasu uzupełniać.
Wymiana oleju – jakie filtry wymienić?
Przy wymianie oleju z automatu i obowiązkowo trzeba koniecznie wymienić filtr oleju. Dobrze jest też wymienić silnikowy filtr powietrza. Brudny silnikowy filtr powietrza słabiej przepuszcza powietrze, którego potrzebuje silnik do pracy – więc silnik się bardziej męczy. Kabinowy filtr powietrza można wymieniać np. podczas serwisu klimatyzacji. Jeśli jednak mamy starsze auto, które nie zostało wyposażone w klimatyzację, kabinowy filtr powietrza najlepiej jest wymieniać razem z pozostałymi filtrami, by zachować regularność i łatwiej o tym pamiętać. Pozostaje jeszcze filtr paliwowy: filtr paliwa można obecnie wymieniać co drugą wymianę oleju.
Wymiana oleju – jak długo trwa
Sama wymiana oleju i filtra trwa od pół godziny do godziny. Przy wymianie wszystkich filtrów trzeba liczyć około dwóch godzin, bo różnie bywa z dostępem do filtrów. Czasem ten dostęp jest łatwy i prosty, a czasem, by się dostać do filtra, trzeba rozebrać całe podszybie. W przypadku samochodów z grupy VW wymiana oleju i filtrów jest szybsza, ale popularny Citroen C4 Picasso ma już problem z dostępem do filtra powietrza.
Wymiana oleju – jaki wybrać olej?
Przede wszystkim zgodny z zaleceniami producenta. Twój Serwis Lubiczów, warsztat samochodowy Warszawa, korzysta zawsze z programu AUTO DATA. Nie nalewamy do silnika oleju z pamięci, tylko każdorazowo sprawdzamy w specyfikacji pojazdu, jaki olej i jaka jego ilość powinna trafić do danego silnika. Najczęściej do nowych samochodów wlewany jest olej syntetyczny, w różnych specyfikacjach lepkościowych: od 0W20 do 5W 50. Te cyfry i litery oznaczają parametr lepkości oleju w warunkach letnich i zimowych (litera W oznacza warunki zimowe). Olej 0W jest rzadszy, 5W jest gęstszy. Poza tym olej to nie jest tylko kwestia lepkości, może posiadać też różne dodatki, stosowane przez różnych producentów – a producenci oleju często dostosowują się do wymogów producentów samochodu. Np. do silnika dieslowskiego z filtrem DPF (cząstek stałych) musi być stosowany olej niskosiarkowy, dający mniej popiołu. Inaczej filtr DPF (będący de facto filtrem sadzy) będzie się szybciej zapychał. Im starszy silnik, tym gęstszy powinien być olej. Silnik się z wiekiem zużywa i wewnętrznie rozszczelnia, a trzeba uzyskać odpowiednie ciśnienie oleju w silniku. Jeśli silnik jest zużyty, a olej zbyt rzadki, więcej oleju będzie się przeciskało nad tłoki. Olej będzie przepalany i jego poziom będzie spadał. Dlatego w starszych samochodach lepiej jest stosować gęstsze oleje.
Wymiana oleju czy dolewanie?
Oczywiście wymiana! Niektórzy właściciele samochodów mają takie pomysły, że skoro auto „bierze” olej i trzeba go regularnie dolewać, to w silniku krąży w miarę czysty olej. Ale te wszystkie zanieczyszczenia, które w oleju krążyły, dalej w nim krążą. No i zostaje jeszcze wymiana filtra oleju – a tę trzeba robić regularnie, jeśli nie chcemy, by skończyło się to remontem silnika.
Wymiana oleju na ciepłym czy zimnym silniku?
Zawsze na zimnym! Nie zaleca się nalewania świeżego i zimnego oleju do gorącego silnika. Mogą wtedy wystąpić w silniku różne naprężenia ze względu na różnice temperatur. A to się może skończyć awarią! Zazwyczaj jednak, gdy spuszczamy olej z silnika na ciepło (jest wtedy rzadszy i łatwiej wycieka), a potem wymieniamy filtry, auto stygnie na tyle, że można wlewać olej. Ale to bardzo ważna informacja przy dolewaniu oleju: nie wolno do rozgrzanego silnika dolewać oleju o temperaturze pokojowej. Jeśli podczas jazdy komputer pokładowy informuje nas, że poziom oleju jest minimalny, trzeba zjechać na pobocze i wyłączyć silnik. Po odczekaniu przynajmniej kwadransa silnik ostygnie na tyle, że możemy oleju dolać.
Wymiana oleju z filtrem – cena
Wszystko zależy od rodzaju oleju, jego ilości oraz rodzaju filtra olejowego dla danego modelu samochodu. Przykładowo, w przypadku popularnego silnika 1,9 TDI, produkcji VW, koszt wymiany oleju z filtrem oleju w Twój Serwis Lubiczów, warsztat samochodowy Warszawa to ok. 200 zł. Koszt ten obejmuje 4,5 – 5 litrów oleju 5W40, filtr oleju oraz wymianę (obecnie w przypadku nowszych silników diesla z filtrem DPF najpopularniejszy olej to 5W30).
0 komentarzy